Nu är det snart semester och jag har stora sy planer detta år! I höst är jag i behov av en gala klänning då jag ska på konferens med en förening jag är med i samt min brudklänning som jag också vill ha hyfsat klar redan till hösten. Phu mycket är det men kul är det också!

Gala klänningen ska bli en riktigt 30-tals inspirerad sak som jag syr i ett gammalt 80-tals tyg för extra kul effekt :) tyget har jag fyndat hos min farmor som köpt det för många år sedan men aldrig använt det och möstret är från Svenska mönster.
Bara för att göra det lite extra kul och prova en teknik som jag inte använt innan så ska jag också sy det på skrodden. Här har vi en utmaning men en kul än. Att sy på skrodden innebär att man syr i 45 graders riktning mot hur väven går i tyget. 
Annars syr man längs med väven för att inte få det färdiga plagget att vrida sig efter första tvätten. Syr du på skrodden så går det åt mycket tyg men du kan få ett mycket vackert fall som kan passa perfekt till en fin kjol eller som i detta fall ;) en gala klänning!

Brudklänningen är igenom designfasen och snart kommer jag börja rita upp ett första prototyp mönster. Här kör vi ingenjörsmässigt projekt hela vägen :) 

Vad har ni för sommar projekt? 

Kommentera

Publiceras ej