Att välja tyg. Normalt sett så brukar jag inte lägga så mycket tanke på val av tyg. Köper jag ett mönster så står det på vad som passar och jag brukar mer köpa tyg jag gillar och sen komma på vilket mönster jag vill ha eller köpa mönster och sedan springa på tyg jag känner skulle passa perfekt till mitt nya mönster. Men när det kom till brudklänningen var det lite annorlunda!

Mönstret jag utgick ifrån hade en del struktur i från början men inte alls lika mycket som min klänning fick efter allt jobb med Toilen. Kanske hade ett tunnare tyg som tex charmeluse fungerat här.

jag ville ha något retro inspirerat något som var typiskt mig. Något lagom romantiskt men ändå snyggt. Precis som när jag jobbade med Toilen så kunde jag inte se det direkt framför mig utan det var tvunget att växa fram

Dock så hade mönstret redan från början hålet i ryggen samt princess sömmarna i fram som är anledningar till att man vill ha ett mer stadigt och tjockare tyg. Tillsammans med mina ändringar på kjolen så blev det självklart för mig att välja ett fint glansigt duchesse tyg. 

Jag visste ganska tidigt att jag ville ha en spets eller liknade uppepå som yttertyg. Tillslut valde jag den prickicka tyllen med "flock prickar". Den är helt enkelt bara så typiskt mig! Jag äskar hur klänningen blir diskret prickig

3 kommentarer

Anonym

24 Feb 2017 23:07

Hej! Söker land och rike runt efter prickig tyll och trillade därför in på din sida. Vilken fantastiskt fin klänning!!! Vart i hela världen har du köpt tyllen?

Svar: Hej! Jag letade också länge efter detta och hittade tillslut en affär i Skåne där jag bor Zannaz heter den. Zanna hjälpte mig att hitta tyget och köpte in det är mig. Hoppas du hittar tyget du vill ha! :) http://www.zannaz.se
Linnéa

Anonym

16 Mar 2017 10:42

Tusen tack för tipset! Jag bor själv i Helsingborg så det är ju nära och bra. Tyget skall jag använda till en beställd brudklänning. Kika gärna in på min (f.n. ouppdaterade syblogg 😊) www.linalouisedesign.blogspot.com

Fredrikapåvinden

26 Apr 2017 16:52

Åh! Så magisk fin den kommer bli! Ska bli SÅ kul att se hur den bli sen!

Kommentera

Publiceras ej