Jag hade aldrig tidigare sytt i trikå innan jag försökte mig på Tilly and the Buttons kurs i att sy en Agnes topp i trikå. Jag är så otroligt nöjd med resultatet och hur enkelt det var (!) att jag sydde en till ganska snart efteråt och sen en omlott klänning (som inte är fotad än) och jag har en klänning på gång med Agens mönstret som bas...Vill åka och köpa en overlock direkt! Synd att de är så dyra bara...
Kursen var mycket pedagogisk och värt pengarna. Framför allt om du som mig vill komma igång med att sy i trikå men inte vet hur eller har någon att fråga.
Det fina med trikå är att det går fort! Du behöver inte sicksacka några kanter eller klippa och sy insnitt. 
 
Tråkå är inte vävt utan mer som stickat. Ögglorna håller ihop tyget på ett annat sett och det repar inte upp sig så som till exempel bomull.
En bra beskrivning på hur trkå funkar hittar du här.
Vill du ha en tight passform (topp/träningskläder/leggings) gör du i skälva verket plagget mindre än dig själv. Hur mycket mindre beror på hur elastiskt tyget är. Samma teknik används för att få en snygg halsringning! Hur du räknar på detta (mycket enklare än du tror!) lägger jag upp i ett inlägg snart här på bloggen! 

1 kommentarer

Alicia

10 Jan 2016 19:33

Åh jag är så sugen på att sy egna baskläder i trikå, för att kunna ha lite bättre koll på miljöpåverkan och MYCKET bättre koll på arbetssituationen än när en handlar på tex HM. Tycker att det känns lite läbbigt med elastiskt tyg men detta inlägg är ju bara för peppande! Vad kul! Nu blev jag inspirerad :)

Svar: Ja precis! Jag önskar mig mer ekologiska trikå tyger med snygga mönster som passar även för vuxna. Lite dåligt utbud på det kan jag tycka :P
Men prova absolut! :)
Linnéa

Kommentera

Publiceras ej