Håller just nu på och lägger till det sista på examensarbetes rapporten. Skriver till lite om kognition och hur man kan applicera det på design, samt vad man kallar emetionell design, vilket jag tycker är otroligt intressant.
 
Det handlar om vad som faktiskt är bra och dålig design. Hur kommer det sig att vi förstår hur vi ska använda vissa saker direkt, medans vi med annat sliter vårt hår samtidigt som vi läser manualen.
 
Kognition, eller kognitiv psykologi är, enkelt förklarat läran om hur vi ser, hör, minns, tänker och kopplar ihop allt detta. De kognitiva processerna leder till bland annat att vi förstår, inte förstår, minns något och på så vis reagerar. 
Detta går att läsa om i Intruduktion till kognitiv psykologi (2001) av Arai, Dariush. 
 
Att koppla informationen om hur vi upplever saker vi använder är värdefulla lärdomar för en designer, framför allt för att komma på hur man designar något som går att förstå och därmed använda. Har två riktigt bra och lite roliga böcker om det jag läser just nu. När jag är klar kan jag skriva lite om det.
 
Har du något du tycker är helt omöjligt att använda/svårt att förstå sig på?

2 kommentarer

⚓Rockaholicdoll Madness⚓

01 Feb 2013 13:16

Då har vi samma "fel" du och jag! Har också brytnings fel.ser iofs bra utan mina brillor men vill hellre skona ögonen ftån ansträgning.Suger dock att hålla på med dessa linser dom är inget för mig.roligare med massa roliga brillor :)

Svar: Har alltid haft lite svårt för hur jag ser ut i glasögon men gillar mina nyaste. Får lägga upp någon bild på det :)
Linnéa

⚓Rockaholicdoll Madness⚓

01 Feb 2013 21:53

Ja gör det :) tyckte också att det var kostigt och så och kände mig inte bekväm i brillorna i början men nu gör jag det.Sen brukar jag ofta få komplingar för det.Sen är brillor coolare :)

Kommentera

Publiceras ej